tr-ansiklopedim
 
  Ana Sayfa
  İletişim
  Üyelik
  Oyunlar
  < Türk Tarihi >
  Wilson İlkeleri
  Amerika Tarihi
  Barutun Bulunması
  Lastiğin İcadı
  Camın İcadı
  Açık Hava Basıncı Bulunuşu
  Arşimetin Hayatı ve Prensibi
  Mendelin Hayatı Ve Kanunu
  İlk Bilgisayar ve Tarihi
  İnternetin İcadı
  Mürekkebin İcadı
  Arabanın İcadı
  Kağıdın İcadı
  Uçağın Tarihçesi
  Orgun Tarihi
  Piyanonun Tarihi
  Klarnetin Tarihi
  Davulun Tarihi ve Kullanımı
  Zurnanın Tarihi
  Flütün Tarihi
  Atatürkün Müziğe Verdiği Önem
  Kavalın Tarihçesi
  Makasın İcadı
  Tırnak Makasının Tarihi
  Cep Tlefonunun İcadı
  Ampulün İcadı
  Futbolun Tarihi
  Atletizmin Tarihçesi
  Amerikan Futbolu Tarihi
  Voleybolun Tarihi
  Basketbolun Tarihi
  Güreşin Tarihi
  Karetenin Tarihi
  Judo-Ka Tarihi
  Takwando Tarihçesi
  Boks Tarihi
  Kick Boks Tarihçesi
  Masa Tenisi Tarihi
  Batminton Tarihi
  Tenis Tarihi
  İlk Yüzmeyi Keşfeden Kişi
  Ateşin Keşfi
  Televizyonun İcadı
  Geminin Geçmişi
  Alacahöyük
  Uzay
  Gezegenler
  Basınç Nedir
  Piramitlerin Gizli Sırrı
  Babilin Asma Bahçeleri
  deneme
Klarnetin Tarihi
KLARNET: (klarinet ya da gırnata), sert ve dayanıklı ağaçlardan genellikle de abanoz ağacından yapılan üflemeli bir çalgı türüdür.
Bir çeşit sert kauçuk olan ebonitten, ayrıca metalden yapılanları da vardır. Klarnetler, beş parçanın birleşmesinden oluşur, bunlar:
Kafalık (Bek)
Fıçı (Barel)
Üst gövde
Alt gövde
Kalak
Klarnetin gövdesi silindir biçimindedir. Kalak bölümü ise obuanın kalağına oranla daha geniştir. Dikkatlice yontulup biçimlendirilen bu kamış parçası, ağızlık üzerine takılır. Çalıcının nefesi ile titreşime geçirilen kamış, boru içindeki havayı titreşime geçirerek ses elde edilmesini sağlar. Çalıcının sol eli yukarıda, sağ eli ise aşağıda olmak üzere az bir eğimle yere doğru tutulur.
Flüt ve obuada olduğu gibi, klarnetin gövdesinde de ses deliklerini açmaya ve kapatmaya yarayan metal bir mekanizma vardır. 1840 sıralarında "Boehm sistemi" flüte uygulandıktan sonra, Paris konservatuarı öğretim üyesi ve klarnetçi Klosé, bu sistemin klarnete de uygun olduğunu görmüş ve Boehm sistemi klarnete uygulanmıştır. Daha sonra farklı zamanlarda farklı kişiler tarafından bu sistem geliştirilmiştir. TARİHÇE:1700?lü yıllarda icat edilen klarnet, tam 50 yıl sonra orkestraya dahil edilmiştir. Hayatı boyunca 41 senfoni yazan Mozart, klarnet için senfoni yazan ilk besteci olmuştur. Türkiye?de ilk klarnet, Donizetti Paşa?nın kurduğu saray bandosunda görülmüştür.
KLARNET TÜRLERİ:Çok kalabalık olan klarnet ailesinde şu çalgılar vardır:
La bemol küçük klarnet (yazılan notanın küçük altılı ince sesini duyurur)
Mi bemol küçük klarnet (yazılan notanın küçük üçlü ince sesini duyurur)
Re küçük klarnet (yazılan notanın büyük ikili ince sesi duyurur)
Do klarnet (yazılan notanın aynısını duyurur)
Si bemol klarnet (yazılan notanın büyük ikili kalın sesini duyurur)
La klarnet (yazılan notanın küçük üçlü kalın sesini duyurur)
Basset horn (Fa) (Yazılan notanın tam başli kalın sesini duyurur)
Mibemol alto klarnet (yazılı notanın büyük altılı kalın sesini dyurur)
Si bemol bas klarnet (yazılan notanın büyük dokuzlu kalın sesini duyurur)
La bas klarnet (yazılı notanın 1 oktav ve küçük üçlü kalın sesini duyurur)
Si bemol kontrabas klarnet (yazılı sesin 2 oktav ve ikili kalın sesini duyurur)
Bu çalgıların tümünün çalınışı aynıdır. Bir tanesinin iyi çalmayı öğrenen, çok kısa bir alışma devresinden sonra, herhangi bir diğerini çalabilir. Yalnızca dört tanesi sürekli orkestrada kullanılır.
Mi bemol küçük klarnet
Si bemol klarnet
La klarnet
Si bemol bas klarnet
Bu dört çalgının da dördü birden her yapıtta kullanılmaz. Genellikle besteciler iki sibemol klarnet kullanırlar. Üçlü orkestra kuruluşu ise, bunlara bir de bas klarnet eklenir. Daha büyük orkestralarda mi bemol klarnet ve bir si bemol klarnet daha eklenebilir.
La klarnet Si bemol klarnete çok yakın bir çalgıdır. La klarnetin boyu Si bemol klarnete göre biraz daha uzun, ses rengi biraz daha koyudur. Çalınışı ve ses genişliği aynıdır. Yalnız, Si bemol klarnet yazılı olan notanın büyük ikili kalınını, La klarnet ise küçük üçlü kalınını seslendirir. Besteciler bu iki klarnet türünden birini kullanırlar. Bunun en önemli nedenleri şunlardır:
Daha koyu bir ses rengi isteniyorsa.
Yapıtta çok diyez varsa.
Klarnet partisinin en kalınından Do diyez sesinin kullanılması gerekiyorsa.
SES GENİŞLİĞİ:Klarnetin notaları sol anahtarı üzerine yazılır. Ses genişliği neredeyse 4 oktav kadardır. Bu genişlik içinde tüm diatonik ve kromatik sesler elde edilebilir. Dördüncü ek çizgideli sol notasından daha ince notaların çalınması biraz güç olduğu için bu sesler pek kullanılmaz. Eğer kullanılması isteniyorsa da küçük klarnet kullanılır. En kalın mi notasından bir sonraki oktav içerisindeki si bemol notasına kromatik olarak olarak, aşağıdan yukarıya doğru ses deliklerinin sırasıyla açılması yoluyla elde edilir. Bu Si bemolün incesindeki seslerin elde edilişi, flüt ve obuadakinden biraz farklıdır. Flüt ve obuada en kalındaki esas seslerden sonra gelen sesler, bu esas seslerin ikinci doğuşkanları (bir oktav incesi) olarak, daha incelerde ise, esas seslerin genellikle dördüncü doğuşkanları (iki oktav incesi) olarak elde edilirler. Klarnette ise (gövdesi silindir biçiminde olduğundan) elde edilen doğuşkanlar tek sayılıdır (3, 5, 7, 9). Üçüncü çizgi Si sesi klarnetin yazılı en kalın sesi olan mi sesinin dudak ve nefes ayarı, ayrıca bir yardımcı perde yardımı sonucunda çıkarbılan üçüncü doğuşkanıdır yani 1 oktav ve tam 5'li. bu Si sesinden üçüncü ek çizgi Fa'ya kadar olan sesler kromatik olarak bu yolla elde edilir. Fa'nın daha incesindeki sesler çeşitli yollardan, her klarnetçiye ve klarnet yapısına göre değişebilen yollarla elde edilir. KLARNETİN TINLAMA BÖLGELERİ:Klarnetin dört farklı tınlama bölgesi vardır:
Kalın ses bölgesi : En kalın ses olan Mi'den bir oktav incesi Fa diyez notasına kadar olan bölgedir. Zengin, madeni, gizemli, karanlık ve dramatik sözcükleri ile tanımlanabilir. Bu ses bölgesine "Şalümo" (Chalumeau) bölgesi de denir. "Şalümo" klarnetin atası olan eski bir çalgının adıdır.
Kötü sesler : Sol notasından üç yarım perde sonraki si bemol notasına kadar olan bölgedir, klarnetin en kötü sesleridir, zayıf, soluk hem de elde edilmesi biraz daha güçtür.
Orta ses bölgesi : Si notasından ikinci ek çizgi Do notasına kadar olan ve klarnetin en güzel sesleridir. Bu bölgeye "klarino" (Clarino) ses bölgesi denir. En güzle ve en etkili klarnet soloları bu ses bölgesinde yazılmıştır. Bu sesler duru, parlak, ılık ve etkileyicidir.
İnce ses bölgesi : İkinci ek çizgi Do'dan sonraki daha ince seslerdir. Gür çalındığında sert ve rahatsız edici fakat kısık sesle çalındığında ılık ve yumuşak, flüt ses rengine yakın bir tını özelliği gösterir. TEKNİK ÖZELLİKLER:Klarnet, çeviklik bakımından flüte çok yakındır. Her çeşit hızlı, parlak, gösterişli pasajlar, diziler, arpejler, grupetto ve benzeri figürler, tril ve tremololar rahatlıkla çalınabilir. Genellikle tek dil kullanırlar. Çift dil ve üç dil çok zor olduğundan, özel durumlar olmadıkça kullanılmaz. Bir ses bölgesinden başka bir ses bölgesine geniş aralıklı atlamalar, klarnete özgü kolaylıklardan biridir. Ancak hızlı tekrarlanan sesleri çalmakta oldukça sınırlıdır. Klarnetin en önemli özelliklerinden biri de, gürlük kontrölü bakımından son derece yetenekli olmasıdır. Çok kısık sesle ve çok gür sesle çalabilir. ORKESTRADAKİ ÖNEMİ:Klarnete orkestrada hızlı, akıcı, parlak, gösterişli pasajlardan geniş duygusal ezgilere dek her türlü görev verilir. Duru ve parlak ses rengi ile birleşen etkili kreşendo ve dekreşendo yeteneği, klarnetin "Espressivo" solo pasajlarda sık sık görevlendirilmesine neden olur. Ses rengi diğer tahta üflemelilerle iyi kaynaşır. Başka çalgılardaki temaları katlamak, gerekirse arka plandaki armonileri sağlamak ve eşlik figürlerini seslendirmek klarnetin yapabileceği en önemli görevlerdir.
ÜNLÜ TÜRK KLARNET YAPIMCILAR:Ahmet Özdemir,Salih Özdemir,Ünal Kızılırmak. TÜRK KLARNETÇİLER:Şükrü Tunar,Mustafa Kandıralı,Hüsnü Şenlendirici,Serkan Çağrı,Selim Sesler,Bülent Altınbaş(Kirpi),Salih Çağlar,Naci Göçmen,Hüseyin Delen,Ahmet Kuşgöz,Alattin Gözetlik,Aykut Sütoğlu,Barbaros Erköse,İsmail Bergamalı,Feza Çetin,Hamdi Tokay,Hasan Gırnatacı,Hasan Gizlenci,İsmail Oytun,Kadir Ürün,Mustafa Çalar,Nazilli Varol,Salih Orak,Savaş Zurnacı(Çorlulu Savaş),Sebahattain Kabacı,Şükrü Kabacı,Tevfik Okşar,Turgay Özüfler,Tülay Örser,Göksun Çavdar,Ayşegül Kirmanoğlu,Ahmet Can Kara,Duygu Figen Varol,Burcu Kamacı. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------YABANCI KLARNETÇİLER: Don Byron
Sakala Mahato
Buddy DeFranco
Eric Dolphy
Pete Fountain
Jimmy Giuffre
Benny Goodman
Edmond Hall
Theo Jörgensmann
John LaPorta
Perry Robinson
Tony Scott, Vasilis Saleas, Stavros Pazarentsis, Giora Feidman, İvo Papazov,
Artie Shaw
Rica  
  Arkadaşlar eğer sitemizi beğenirseniz iletişime lütfen mesaj yazınız. MySpace Codes  
Saat  
 


More Cool Stuff At POQbum.com

 
Sinemalar  
   
Bugünkü Burcuna Bak  
   
En Son Haberler  
   
Bugün 41 ziyaretçi (46 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol